Läsdags!
Så nu doppar jag ner nosen i pappershögen.. :)
HK
Det finns tydliga mervärden för kunden och är uppenbart att Cerveras kunder köper mer än enbart produkternas funktion och pris. Jag ska försöka kategorisera kundernas olika köpmotiv och leta efter mönster, måste ha ett ordentligt underlag för att kunna lägga upp strategier och komma med kreativa förslag och synpunkter. Eftersom det är onödigt att uppfinna hjulet två gånger (visst Per?;)), behöver jag få in mer av den befintliga informationen.
Gasen i botten!
NYöppning i NYköping
Har varit i Nyköping hela dagen på nyöppning av en Cerverabutik. Presenterade mig för ett flertal personer från ledningsgruppen och hade givande samtal med övriga anställda om deras bild av företaget och kunderna. Resterande veckor på Cervera kommer utan tvekan bli otroligt spännande och lärorika! Känner mig redan som en i gänget.. Johanna kom på mig när jag spontant sa "- i vår butik är det mer starka färger". Men eftersom jag har blivit erbjuden extrajobb i butiken är det inte mer än rätt...
Varm i skorna
Tredje dagen har passerat och jag börjar känna mig varm i skorna! Idag har det hänt massor!
- möte på filmstaden med varuhusets respektive butiksägare, där det mest pratades parkeringsplatser och kundflöden
- samtal med butikschefen om marknadsföring, mervärde och marginaler
- samtal med marknadschefen för att få en bättre bild av vilken information som finns att tillgå inför arbetet med rapporten
- hjälpt till i butiken som vanligt där jag lär mig massor om Cerveras sortiment och kunder
Packade upp ett stort parti av Kosta Boda produkter igår. Visst är dem snygga!!?
Dag 1
Första dagen är avklarad och har gått som en dans! Den första veckan spenderar jag i en av butikerna, för att möta kunder och få insikt i hur det operativa arbetet fungerar. Jag har skrivit en rad frågeställningar som jag vill få information om under veckan.
Vem är den "typiska" Cerverakunden?
Hur söker man och använder information om kunderna?
Vad får kunderna för upplevelse (brand) av Cervera, stämmer den igen med vad man vill förmedla?
Vilka ledningsdiriktiv når fram till personalen och lyckas den implementeras?
Har vandrat runt som en torr svamp idag och sugit åt mig så mycket information som jag bara kommit åt. Allt för att få ett så bra underlag som möjligt till den rapport jag ska skriva.
Nog för idag! :)