HK
Nu har jag installerat mig på mitt kontor och kommit i gång med att registrera produkter i artikeldatabasen. Hade nyss ett kort samtal med marknadschefen Carina om segmentering. Hon tyckte att min vilja att dela upp kunder i segment efter faktiska värden som ålder, geografi och inkomst var ganska förlägen och berättade att hon och Cervera arbetar mer med dem emotionella värderna. Dvs. vad kunden har för uppfattning om sig själv och inte vad som står på pappret.
Det finns tydliga mervärden för kunden och är uppenbart att Cerveras kunder köper mer än enbart produkternas funktion och pris. Jag ska försöka kategorisera kundernas olika köpmotiv och leta efter mönster, måste ha ett ordentligt underlag för att kunna lägga upp strategier och komma med kreativa förslag och synpunkter. Eftersom det är onödigt att uppfinna hjulet två gånger (visst Per?;)), behöver jag få in mer av den befintliga informationen.
Gasen i botten!
Det finns tydliga mervärden för kunden och är uppenbart att Cerveras kunder köper mer än enbart produkternas funktion och pris. Jag ska försöka kategorisera kundernas olika köpmotiv och leta efter mönster, måste ha ett ordentligt underlag för att kunna lägga upp strategier och komma med kreativa förslag och synpunkter. Eftersom det är onödigt att uppfinna hjulet två gånger (visst Per?;)), behöver jag få in mer av den befintliga informationen.
Gasen i botten!
Kommentarer
Trackback